Żelazo – kto potrzebuje go najwięcej?

Żelazo to pierwiastek, bez którego organizm nie mógłby prawidłowo funkcjonować. Jest jednym ze składników hemoglobiny, która wraz z krwią transportuje tlen do wszystkich komórek organizmu. Ponadto żelazo jest potrzebne do tworzenia wielu enzymów i białek, które są z kolei niezbędne do procesów przemiany materii. Warto także wiedzieć, że żelazo wspomaga układ odpornościowy organizmu.

Niedobór żelaza skutkuje przemęczeniem, brakiem koncentracji, podatnością na infekcje oraz bladą skórą, podatną na zranienia. Szczególną wagę do zawartości tego minerału w organizmie powinni przywiązywać sportowcy. Zbyt niska może spowodować obniżenie wydolności oddechowej. Duże znaczenie ma także dla organizmu osób młodych, będących w okresie dojrzewania.

Zwiększone zapotrzebowanie na żelazo jest konieczne do intensywnego wzrostu. Ponadto warto wiedzieć, że kobiety podczas miesiączek wydalają ten pierwiastek z organizmu, więc również powinny zadbać o regularne spożywanie posiłków bogatych w żelazo. Jest to na przykład szpinak, brokuły, ryby oraz jaja. Można także pić wodę mineralną bogatą w ten pierwiastek lub sięgnąć po suplementy diety.

Moja recepta na zdrowy wygląd

Post Author: Jarek